مزایا و معایب نمای کامپوزیت اینکو ساین

,
مزایا و معایب نمای کامپوزیت

احتمالا تا به حال اسم پنل های کامپوزیت به گوش شما رسیده است اگر اطلاعاتی درباره این پنل‌ها ندارید با ما همراه باشید تا با این مصالح و سازه ها آشنا شوید.

نمای کامپوزیت چیست؟

پنل های کامپوزیتی در واقع یک نوعی سازه ساندویچی است که از لایه های مختلف تشکیل شده اند و ساختاری صنعتی دارند جنس این لایه ها می تواند از فلزات مختلف، پلاستیک، چوب، سرامیک یا مواد کامپوزیتی بر پایه الیاف باشد پانل های کامپوزیتی جایگزین فولاد و چوب هستند که قبلاً در ساختمان ها استفاده می شد وزن این پانل ها بسیار کمتر از چوب و فولاد است اما استحکامی که در ساختمان ایجاد می‌کند مشابه مصالح فولادی و چوبی می باشد انواع رایج کامپوزیت ها شامل فایبرگلاس، آلومینیوم و واحدهای چوب هستند در واقع کامپوزیت ها از یک هسته و چندین لایه تشکیل شده اند.

مزایا و معایب نمای کامپوزیت

در سال های اخیر استفاده از پانل های کامپوزیت بسیار رایج شده است علت این رواج، مزایایی است که این سازه ها دارند؛ از بارزترین مزایای سازه های کامپوزیتی می‌توان به سبک بودن آن اشاره کرد کامپوزیت های آلومینیومی از دو ورق آلومینیوم تشکیل شده اند که به یک هسته مقاوم در برابر آتش چسبیده اند و به راحتی قابل سفارشی سازی هستند. کامپوزیت ها به ساختمان ها نمایی بسیار مدرن می دهند و مقاومت آنها در برابر تغییرات دما و آب و هوایی بسیار زیاد است این پانل ها در مواجهه با رطوبت زنگ نمی زند و نور خورشید نیز باعث خرابی آن ها نمی شود، به علت اینکه این پانل ها سطح صافی دارند( با توجه به رنگ آنها) می توانند نور خورشید را انعکاس دهند این انعکاس نور، مقاومت آنها در برابر حرارت را افزایش می دهد چون از جذب حرارت زیاد به نمای ساختمان جلوگیری می کند.

تابلو پلکسی چیست؟ چه مزایای دارد
حتما بخوانید!

پانل کامپوزیت آلومینیومی

با توجه به اینکه آلومینیوم فلزی است که چکش خواری مناسبی دارد بنابراین شکل‌ دهی به کامپوزیت های آلومینیومی بسیار راحت است. به علت ماندگاری بالای این کامپوزیت ها می توان گفت استفاده از آنها در مصالح ساختمانی مقرون به صرفه نیز هست. نصب کامپوزیت های آلومینیومی بسیار راحت است و می‌توان آن‌ ها را در رنگ ها و طرح های مختلف تولیدکرد. تمامی موارد ذکر شده از مزیت های استفاده از کامپوزیت ها در مصالح ساختمانی می باشد.

تمام مصالح ساختمانی با وجود مزیت هایی که دارند ممکن است گاهی معایبی نیز با خود همراه داشته باشند کامپوزیت های آلومینیومی می توانند رطوبت را از بین تایلهای خود عبور داده و به داخل انتقال دهند بنابراین باید در هنگام کار با این مصالح به فاصله میانی کامپوزیتها توجه کرد تا در هنگام بارندگی باعث نفوذ آب به داخل نشوند از دیگر معایب این کامپوزیت ها می توان به مقاومت کم آنها در برابر طوفان اشاره کرد اگر طوفان شدیدی رخ دهد امکان فرو رفتن صفحه های کامپوزیت وجود دارد.

مزایا و معایب نمای کامپوزیت

انواع ورق کامپوزیت

اگرچه شناخته شده ترین نوع پنل های کامپوزیتی انواع آلومینیومی هستند اما با توجه به موادی که در ساخت پانل ها استفاده می شود این مصالح در شکل های گوناگون قابل تولید هستند از جمله پانل هایی که به غیر از پنل آلومینیومی می توانیم از آنها نام ببریم می‌توان به پنل های دیواره فومی، پانل های تولید شده از فیبر سیمانی، پانل های دی الکتریک، پانل های پلیمری و پانل های کامپوزیت ملامینه اشاره کرد.

تفاوت حروف لبه سوئدی با حروف چلنیوم
حتما بخوانید!

همه این پانل ها با توجه به مشخصاتی که دارند کاربرد گوناگونی خواهند داشت و می توان آنها را در صنایع مختلف به کارگیری کرد.

مشخصات پنل کامپوزیت

پانل کامپوزیت ساندویچی مشخصات ویژه ای دارد که این مشخصات شامل دانسیته، اندازه، مقاومت فشاری، مقاومت کششی، مدول برشی، استحکام خمشی و مدول خمشی و مقدار جذب آب می باشد مطمئناً موادی که در تولید کامپوزیت ها استفاده می شود بر این مشخصات تاثیر مستقیم دارند.

از طرف دیگر کیفیت پانل های ساخته شده به شرکتی که آنها را تولید می کند نیز بستگی دارد پانل های تولید شده توسط بعضی از شرکت ها کیفیت بالاتری دارند و در نتیجه خصوصیات آنها نیز بهتر است. مواد اولیه استفاده شده در تولید پنل ها می تواند بر مقاومت و زیبایی آنها تاثیر گذار باشد به عنوان مثال برای تولید پنل های آلومینیومی می توان از انواع مات و متالیک یا هایگلاس استفاده نمود که همه این موارد در زیبایی و استحکام پانل ها تاثیر گذار هستند.

اجرای نمای کامپوزیت

یکی از مهمترین مسائلی که در استفاده از پانل های کامپوزیتی اهمیت دارد اجرای این نماها می باشد اجرای نماهای کامپوزیتی تخصص خاصی را می طلبد و نا آشنا بودن با این تخصص ها می‌تواند باعث نازیبا و ناقص شدن کار شود نماهای کامپوزیتی به صورت خشک اجرا می‌شوند و اتصال آنها به وسیله فلزات صورت می گیرد آب بندی این نماها از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا همانطور که گفتیم اگر عایق‌ بندی به خوبی صورت نگیرد امکان انتقال رطوبت به داخل وجود دارد سیستمهای اجرای نما کامپوزیت روش های مختلفی دارد بنابراین بهتر است قبل از اجرای نما با این سیستم ها آشنا باشید تا بتوانید بهترین تصمیم را در نوع اجرا بگیرید.

بیلبورد چیست؟
حتما بخوانید!

اجزای نمای کامپوزیت

نماهای کامپوزیتی این قابلیت را دارند که در قسمت های مختلف ساختمان به کار گرفته شوند همچنین از این پانل ها می توان در اجرای دکوراسیون و تابلو سازی نیز بهره گرفت زیرا این مصالح تنوع رنگی و مدل های گوناگون دارند و محدودیت استفاده در آنها کم است.

مزایا و معایب نمای کامپوزیت

قیمت نمای کامپوزیت

قیمت نماهای کامپوزیتی به صورت متر مربع و با توجه به ابعاد آنها مشخص می شود از طرف دیگر همان طور که گفتیم مواد اولیه مورد استفاده در این نماها و همچنین طرح آنها نیز متفاوت است و همه این موارد از عوامل موثر بر قیمت پنل های کامپوزیتی هستند بنابراین اگر قصد اطلاع دقیق از قیمت این سازه ها دارید می توانید به نمایندگی ها و شرکتهای معتبر فروش مراجعه نمایید تا هم راهنمایی های لازم در این زمینه را دریافت کنید و هم از قیمت روز سازه های کامپوزیتی به طور دقیق اطلاع پیدا کنید.

در حالت کلی توصیه می شود این سازه ها را از شرکت های بنام و معتبر خریداری نمایید تا از کیفیت محصول خریداری شده اطمینان حاصل کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *