تفاوت حروف لبه سوئدی با حروف چلنیوم

, ,
تفاوت حروف لبه سوئدی با حروف چلنیوم

از بیشتر مخاطبانی که اطلاعات کلی و مختصر در خصوص تابلو سازی دارند، تفاوت حروف لبه سوئدی با حروف چلنیوم تنها در تفاوت‌های ظاهری آن‌ها و جلوه مدرن‌تر تابلو سوئدی نسبت به تابلو چلنیوم خلاصه می‌شود و جزئیات این تفاوت شاید برایشان جذاب باشد. در مجموعه  اینکو ساین به‌عنوان یک مرکز ارائه دهنده خدمات این نوع حروف برجسته توجه به این جزئیات به این علت اهمیت دارد که حفظ و رعایت روش‌های اصولی ساخت هر کدام از روش‌ها به حفظ اصالت آن‌ها کمک کرده و باعث ایجاد جذابیت و تنوع بیشتری در تابلو سازی می‌شود. روش‌های ساخت و نورپردازی و ظاهر نهایی حروف از نظر مماس بودن رویه حروف با لبه‌ها اصلی‌ترین تفاوت‌های تابلو سوئدی و تابلو چلنیوم را مشخص می‌کند و برخی از مزایای مضاعف هر کدام از این سبک‌ها هم مانند تنوع رنگی بالاتر حروف سوئدی یا دوام و مقاومت بالای حروف چلنیوم در برابر عوامل محیطی، افراد را در زمینه انتخاب و در نظر گرفتن هر کدام از این موارد برای ساخت تابلو مغازه یا مکان‌های کسب‌وکار و شغلی خود، راهنمایی می‌کند.

تفاوت در متریال ساخت تابلو با حروف لبه سوئدی و تابلو با حروف چلنیوم

از نظر متریال ساخت، قسمت رویه در هر دو مورد تابلو سوئدی و تابلو چلنیوم معمولاً از صفحه‌های پلکسی گلاس که توسط دستگاه‌های لیزر و CNC برش می‌خورند، استفاده می‌شود. اما اصلی‌ترین تفاوت این روش‌های تابلو سازی در متریال متفاوت و مورد کاربرد در قسمت لبه‌های حروف مشخص می‌شود. مهم‌ترین متریال های مورد استفاده در ساخت تابلو سوئدی رول‌های آلومینیوم است. از این رول‌ها در این نوع تابلو به جای رول‌های مورد استفاده در ساخت حروف چلنیوم که با نام رول‌های چلنیوم شناخته می‌شوند، استفاده می‌شود که ضمن برخورداری از تنوع رنگ بالا، باعث تفاوت‌های ظاهری بین حروف برجسته این دو نوع تابلو هم می‌شود.

اطلاعات درباره تابلو چلنیوم برجسته لاس وگاسی
حتما بخوانید!

تفاوت حروف لبه سوئدی با حروف چلنیوم

دیگر تفاوت مهم این روش‌های تابلو سازی با یکدیگر که مربوط به قابلیت‌های متریال ساخت آن می‌شود، امکان ساخت حروف لبه سوئدی به فونت کوچک‌تر است. در ساخت تابلو چلنیوم به دلیل ظرفیت‌های محدود متریال آن در این زمینه، عملاً امکان ساخت حروف از یک حد مشخص کوچک‌تر وجود ندارد، اما این محدودیت شامل متریال ساخت تابلو سوئدی نمی‌شود و می‌توان ساخت آن را در اندازه‌های مختلف انجام داد.

نحوه نورپردازی در ساخت انواع تابلو با حروف لبه سوئدی و حروف چلنیوم

یکی دیگر از تفاوت‌های حروف لبه سوئدی با حروف چلنیوم را می‌توانیم با نگاه به حالت قرارگیری فلکسی یا قسمت‌های رویه حروف بر روی لبه‌های حروف متوجه شویم. در ساخت حروف چلنیوم معمولاً قسمت رویه کاملاً روی لبه‌ها قرار نمی‌گیرد و در حد چند میلی‌متر داخل لبه‌ها فرو می‌رود و همین مسئله باعث ایجاد حالت برجستگی لبه‌های حروف می‌شود، اما در حرف لبه سوئدی به دلیل استفاده از متریال متفاوت برای تابلو، قسمت رویه حروف کاملاً با لبه‌های حروف مماس شده و حالت کاملاً مماس و بدون برجستگی لبه‌ها را ایجاد می‌کند. همین تفاوت در نحوه نورپردازی و جلوه نورانی این تابلوها هم تاثیرگذار است و به‌طورکلی حروف لبه سوئدی در تابلوهایی که با استفاده از این روش تابلو سازی آماده می‌شوند نسبت به حروف چلنیوم جلوه نوری صاف و بازتاب یکدست‌تری در قسمت لبه‌های حروف دارند. همچنین به دلیل روزن دار بودن عموم رول‌های چلنیوم، حروف چلنیوم از کناره‌ها هم تا حدودی نورانی به نظر می‌رسند، درصورتی‌که رول‌های آلومینیومی به کار رفته در حروف لبه سوئدی اجازه خروج نور را از کناره‌های حروف نمی‌دهند و به همین علت تنها جلوه نورانی آن‌ها در قسمت رویه حروف نمایان می‌شود.

متریال های مورد استفاده در ساخت تابلو سوئدی
حتما بخوانید!

از طرف دیگر قدرت انتخاب در مورد منابع نوری در تابلو سوئدی نسبت به تابلو چلنیوم پایین‌تر است. برای نورپردازی حروف چلنیوم تقریباً از تمامی روش‌های نورپردازی تابلو می‌توان استفاده کرد و جلوه‌های متنوعی ساخت، اما در ساخت حروف لبه سوئدی تنها انتخاب‌های موجود لامپ‌های LED و SMD هستند و ویژگی نورپردازی آن‌ها ایجاد یک جلوه صاف و بی‌نقص است.

تفاوت حروف لبه سوئدی با حروف چلنیوم

کاربرد حروف لبه سوئدی

تابلو سازی را به دلیل الهام گرفتن از سبک‌های هنری با هدف برقراری ارتباط بهتر با مخاطب، می‌توان متأثر از سبک‌های هنری دانست، بنابراین طبیعی است که قواعد و روش‌های خود را همیشه از سبک‌های هنری الهام بگیرد. با مرور تفاوت‌های حروف لبه سوئدی با حروف چلنیوم متوجه شدیم که در حروف برجسته تابلو سوئدی از روش ساخت، متریال و روش نورپردازی متفاوت با هدف ساده و یکدست ساختن ظاهر حروف استفاده می‌شود. یکی از قواعد سبک‌های بصری مدرن سادگی است، بنابراین تابلو سازی با استفاده از حروف لبه سوئدی را می‌توان الهام گرفته از سبک طراحی مدرن دانست. با مشخص شدن سبک بصری تابلو با حروف لبه سوئدی می‌توان کاربردهای آن را هم بهتر مشخص کرد. این نوع تابلو سازی به نوعی ظاهر کم زرق‌وبرق‌تری نسبت به تابلو چلنیوم دارد و بر همین اساس به‌عنوان تابلو نشانه برای کسب‌وکارهای خدماتی مناسب‌تر از کسب‌وکارهایی مرتبط با فروش محصولات به نظر می‌رسد. البته نباید این نظر را یک قاعده کلی در نظر گرفتن، چون تابلو سوئدی به‌عنوان تابلو نشانه یا تبلیغاتی مراکز فروش و فروشگاه‌هایی هم که زمینه کاری آن‌ها به طریقی با محصولات مدرن و شکیل مرتبط است، مناسب تشخیص داده می‌شود.

تابلو چلنیوم با اجرای نمای ترمووود
حتما بخوانید!

پیشنهادهای جزئی‌تر اینکو ساین در مورد کاربرد حروف لبه سوئدی در نظر گرفتن تابلو لبه سوئدی برای محیط‌های داخلی مانند مال‌ها و مراکز فروش سرپوشیده، ساختمان‌های اداری و تجاری و در کل فضاهای مسقف است، چرا که این مکان‌ها با ماهیت آسیب‌پذیرتر حروف لبه سوئدی نسبت به حروف چلنیوم در برابر عوامل محیطی مانند گردوغبار و تابش نور خورشید سازگارتر است و استفاده از آن را برای مدت طولانی‌تری ممکن می‌سازد.

تفاوت حروف لبه سوئدی با حروف چلنیوم

قیمت تابلو سوئدی

به‌طورکلی قیمت ساخت یک تابلو با حروف سوئدی با طرح و ابعاد و تعداد حروف مشابه یک تابلو چلنیوم با همین شرایط، بالاتر است و این مسئله با توجه به استفاده متریال مرغوب‌تر و روش ساخت پیچیده‌تر طبیعی به نظر می‌رسد. در این میان متغیرهای زیادی مانند لامپ‌ها و منابع نوری (قیمت لامپ‌های SMD گران‌تر از لامپ‌های LED است)، زمینه و زیرساخت تابلو، در نظر گرفتن تایمرها و سیستم نورپردازی، منبع تغذیه، سیستم‌های خنک کننده و… ممکن است این قاعده کلی را تحت تاثیر قرار بدهد که لازمه اطلاع دقیق از نقش هر کدام از آن‌ها و تاثیری که بر روی قیمت تابلو سازی با استفاده از حروف لبه سوئدی دارند، ارتباط با کارشناسان اینکو ساین و بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای این مجموعه خدماتی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *