انواع تابلو نئون فلکسی

, ,
انواع تابلو نئون فلکسی

یکی از انواع تابلوها و نشانه‌های نوری در کنار دیگر انواع پرکاربرد تابلوهای نوری مانند تابلو چلنیوم، تابلو نئون فلکسی است که به‌عنوان نسل جدید تابلوهای نئون معایب نمونه‌های قبلی را پوشش می‌دهد و از نظر نصب و دوام و مصرف انرژی هم بهتر از تابلو نئون سنتی یا تابلو نئون شیشه‌ای عمل می‌کند. همهٔ این مزایا در حالی است که کیفیت و جلوه ظاهری تابلو نئون فلکسی تفاوت چندانی با نمونه‌های سنتی تابلو نئون ندارد و حتی از این نظر درصورتی‌که طبق قواعد و اصول حرفه‌های تابلو ساخته شود، از انواع شیشه‌ای هم بهتر عمل می‌کند.
انواع تابلو نئون فلکسی که با نام تابلو نئون پلاستیک هم شناخته می‌شوند، از نظر نوع ساخت و ظاهر و متریال مورد استفاده قرار گرفته در ساخت تابلو قابل بررسی است و مرور آن‌ها به‌خصوص برای صاحبان کسب‌وکارها و مکان‌های تجاری و شغلی که به یک تابلو نشانه یا تبلیغاتی هیجان‌انگیز با ظاهر نوستالژیک نیاز دارند، مفید خواهد بود.

انواع تابلو نئون فلکسی

آشنایی با تابلو نئون فلکسی

تابلو نئون فلکسی نوع نسبتاً جدیدی از تابلو است که با استفاده از رشته‌های منعطف (فلکسیبل) و نورانی نئون مشهور به ال‌ای‌دی نئون فلکس (LED Flex Neon) ساخته می‌شود. در تابلو نئون فلکسی این رشته‌های نوری انعطاف‌پذیر که حالت نورانی درست شبیه به نور لامپ‌ها و رشته‌های نئون شیشه‌ای دارند، برای ایجاد شکل‌ها و حروف و طراحی مورد نظر برای تابلو، بر روی یک زمینه (یا قاب و یا پایه‌ها و بست‌های مخصوص) نصب می‌شوند. این زمینه‌ها که می‌تواند از جنس‌های مختلفی انتخاب شده باشد، معمولاً توسط دستگاه‌های CNC برش داده می‌شوند تا مسیرها یا کانال‌های مناسب عبور و قرارگیری رشته‌های نئون فلکس ایجاد شود. وقتی‌که رشته‌های نئون فلکس در جای مورد نظر (با استفاده از ایجاد برش‌های کوچک در طول رشته با هدف راحت خم شدن رشته یا هر اقدام فنی دیگری) قرار گرفت، ساختار تابلو شکل می‌گیرد. علاوه بر این روش ساخت تابلو نئون فلکسی، امکان ایجاد حالت‌ها و طرح‌های مختلف توسط این رشته‌های نئون پلاستیکی به روش‌های دیگر هم فراهم است که استفاده از قالب‌های توخالی یا نصب رشته‌های نوری به‌طور مستقیم بر روی زمینه‌های موجود در مکان‌ها مانند درها و دیوارها و… مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید.

در انتخاب تابلو استیل باید به چه نکاتی توجه کرد؟
حتما بخوانید!

فرق تابلو نئون فلکسی با چلنیوم

تابلو چلنیوم مانند تابلو نئون فلکسی در دسته تابلوهای نشانه یا تبلیغاتی نورانی قرار می‌گیرد، اما این تابلوها چه از نظر متریال و روش‌های ساخت، و چه از نظر جلوه و ظاهر با هم متفاوت هستند. ساده‌ترین توضیحی که تفاوت این دو نوع روش ساخت تابلو را با هم مشخص می‌کند این است که منابع نور در تابلو چلنیوم که عموماً لامپ‌های LED است درون حروف و اشکال برجسته ساخته شده از صفحات برش خورده پلکسی گلاس قرار می‌گیرد و موجب نورانی جلوه کردن تابلو می‌شود، اما در تابلو نئون فلکسی همان‌طور که شرح داده شده حالت برجسته کم‌تر نمود دارد و خودِ شکل‌ها و حروف تابلو ساطع کننده نور به شمار می‌رود.

انواع تابلو نئون فلکسی

انواع تابلو نئون فلکسی

تابلو نئون فلکسی برای ساخت تابلو نئون فلکسی درسه  نوع منتاژ میشود که در این بخش به معرفی آن می پردازیم.

تابلو نئون فلکسی با زمینه

در این نوع تابلو از یک زمینه به‌عنوان پایه تابلو نئون فلکسی استفاده می‌شود. این زمینه می‌تواند از جنس ورق‌های‌ ام دی اف، پلکسی گلاس،نمای کامپوزیت و یا هر ماده دیگری با توجه به طراحی و کاربرد مورد نظر برای تابلو باشد.
نصب رشته‌های ال‌ ای دی نئون هم بر روی این زمینه‌ها به وسیله نصب پایه‌های مخصوص (یا ایجاد مسیرهای کنده کاری شده و توخالی روی سطح زمینه‌ها) که طبق طراحی و ترکیب‌بندی تابلو جاگذاری شده‌اند صورت می‌گیرد و به ساختار نهایی تابلو شکل می‌دهند.

تابلو نئون فلکسی با قالب

یکی از انواع پرطرفدار تابلو نئون پلکسی مدل‌های تابلو با قالب است که از نظر ظاهری هم شباهت زیادی به تابلوهای نئون سنتی دارند. در این نوع تابلو نئون فلکسی به جای زمینه از یک قالب به شکل‌های متفاوت (عموماً بر اساس اشکال متداول هندسی مانند مربع، مستطیل و…) جهت قرارگیری رشته‌های نوری نئون استفاده می‌شود. این قالب می‌تواند مانند متریال ساخت تابلو نئون فلکسی از نوع زمینه‌دار از هر جنسی باشد فقط برخلاف آن، طرح‌ها و حالت قالب در آن‌ها باید توسط دستگاه‌های برش لیزر ایجاد شود.

بیلبورد چیست؟
حتما بخوانید!

تابلو نئون فلکسی به‌صورت اجرای مستقیم

کی از مینی مال‌ترین و ساده‌ترین انواع تابلو نئون فلکسی به‌صورت اجرای مستقیم بر روی سطوح مکان‌های مختلف ساخته می‌شود. در این نوع تابلو سازی از هیچ‌گونه متریالی برای زمینه تابلو یا قالب قرارگیری رشته‌های نئون پلاستیک استفاده نمی‌شود، بلکه با قرار دادن سازوکار مختصر و پایه‌های قرارگیری رشته‌ها بر روی سطوح دیوارها، ویترین‌ها و… تابلو شکل مورد نظر را پیدا می‌کند.

انواع تابلو نئون فلکسی

طراحی تابلو نئون فلکسی

طراحی تابلو نئون فلکسی با توجه به قابل انعطاف بودن رشته‌های مورد استفاده در آن امکانات متنوعی را در اختیار طراحان قرار می‌دهد. در واقع طراحی حروف و شکل‌های مختلف در این نوع تابلو هیچ محدودیتی ندارد و بسته به نیازها و سلایق و کاربردهای مورد نظر، انجام می‌شود.

قیمت تابلو نئون فلکسی

رشته‌های LED فلکس جزو گران‌قیمت‌ترین رشته‌های نورانی هستند اما این تفاوت قیمتی موجب بالا بردن قیمت تابلو نئون پلاستیک در مقایسه با سایر انواع تابلو و به‌خصوص تابلو چلنیوم نمی‌شود، چراکه متریال اصلی تابلو نئون فلکسی همین رشته‌های منعطف است و به همین دلیل فرآیند ساخت تابلو را کم‌تر مشمول دیگر هزینه‌های جانبی می‌کند. از طرف دیگر فرآیند‌های ساخت و نصب این نوع تابلو ساده است و از این نظر هم باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

تابلو نئون برای چه مکان‌هایی مناسب است؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که به سؤال تابلو نئون فلکسی چیست و چه مزایایی دارد پاسخ می‌دهد، کاربردهای متنوع آن است. گزینه‌ها و مکان‌های مناسب برای نصب این نوع تابلو خیلی متنوع است و انواع تابلو نشانه و یا تبلیغاتی را در بر می‌گیرد. البته ماهیت کاربری و جلوه نورانی و بسیار جلب توجه کننده تابلو نئون فلکسی بیشتر از هر کاربری دیگری با کاربری‌های تجاری نظیر مراکز فروش، مراکز تفریحی، رستوران‌ها و کافه‌ها سازگاری دارد، اما به دلیل امکان ساخت با هر شرایطی و ترکیب با متریال مختلف قابل استفاده در عموم مکان‌ها حتی به‌عنوان تابلوی صرفاً تزئینی هم هست.
قاعده کلی و توصیه کارشناسی شده در مورد استفاده از این نوع تابلو، در نظر گرفتن آن برای فضاهای داخلی است. دلیل این ترجیح نحوه ساخت تابلو نئون فلکسی است که اگرچه همراه با مهروموم مناسب جهت محافظت هرچه بیشتر از رشته‌های ال‌ ای دی نئون فلکس صورت می‌گیرد، اما باز استفاده از آن برای مدت طولانی در مکان‌های خارجی یا در مکان‌هایی که در معرض عوامل محیطی قرار دارند، توصیه نمی‌شود.

انواع تابلو نما کامپوزیت
حتما بخوانید!
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *